Over mijn schilderkunst

 

Over mijn schilderkunst-periode 1990 – 2009

 

Zoals men dat zegt ben ik autodidact, maar niet helemaal… ik heb inderdaad geen opleiding aan een kunstacademie gevolgd, ik heb het zeker mijzelf geleerd, vooral het tekenen, maar ik moet toegeven dat ik met schilderen een zetje heb gekregen van kunstenaars als Jelle van Kampen, Willem Snitker en Kirsten Geisler. Dank voor jullie inspirerende lessen toen!
Na een werkzaam leven in de uitzend- en reclamewereld dat stopte toen ik moeder werd, omdat ik het werk moeilijk part-time kon voortzetten, ben ik gaan schilderen. Een academie (vijf avonden in de week) was geen optie met jonge kinderen, dus ging ik in de avonduren lessen volgen bij verschillende docenten. Onze boekenkast was vol prachtige boekwerken met overzichtstentoonstellingen van grote kunstenaars en opeens kreeg ik hier oog voor. Dit heeft mij zeer geinspireerd.
Ik bewonder kunstenaars als Goya, Isaac Israels, Tapiez, Bram v. Velde, Braque, Mario Mertz, Willem de Kooning, Matisse, Picasso, Alechinsky, Per Kirkeby, Ger Lataster, Jan Sierhuis en Marlene Dumas.
Ik had privé nauw contact met de kunstenaar Wil van Leeuwen en door hem (en zijn vrouw) ben ik ook zeker zo gedreven aan het werk gegaan.
Schilderen als echte bezigheid kan alleen, denk ik, als je iedere dag naar een plek kunt waar je je hiermee bezig kunt houden, dus er kwam al snel een eigen atelier.
Ik maakte in die tijd een schilderij samen met 250 leerlingen van de basisschool (van mijn kinderen) ter ere van een lustrum en zo begon het dat ik kinderen schilderles ging geven.
Dit heeft 15 jaar lang heel veel voldoening en plezier gegeven.

 

Mijn werkwijze als ik schilder:

Nell

 

Heel belangrijk in mijn werk is het verwerken van spontaniteit, kracht, durf en kleurgebruik. Steeds opnieuw verrast door een foto of afbeelding (door mijn eerdere werk zeer grafisch ingesteld), kijk ik naar schaduw en compositie/sfeer van het beeld in het vlak. Meestal ga ik uit van een klein beeld dat ik sterk uitvergroot op doek. Of ik vergeet het onderwerp en laat intuitief het materiaal het beeld bepalen, ontstaat er vanzelf iets en kijk ik telkens hoe de verf opgenomen wordt door de onderlaag. Ook nu nog (weer) ben ik verbaasd hoe sterk een detail kan zijn in een groter geheel.
Dan komt het schilderproces, de kwaststreek mag snel en raak zijn, maar ook vooral wil ik de kracht voelen en zien. Maar soms ook heel aarzelend en voorzichtig en dan diep van binnen-uit! Durf is een onmisbaar element, per ongeluk laten ontstaan.
Meestal met grote kwasten/spalters en (zelfgemaakte) paletmessen, maar soms ook met afwasborstel of schuursponsje ontstaan de schilderijen.
Acryl en gelproducten, inkt, aquarel en olieverf zijn meestal mijn materialen. Op papier of doek. Ik gebruik bij de acryl graag veel water. Olieverf (vraagt om wasbenzine) droogt erg langzaam en is daardoor bewerkelijker.

 

Geschiedenis:

 

De dansschool van Haya Maela vroeg mij rond 1995 decors te schilderen voor hun dansvoorstellingen en zo begon ik op groot formaat (300 x 500) te werken. Ook in deze tijd begon ik de kinderen schilderles te geven (de blijdschap en het zelfvertrouwen wat de kinderen door deze schilderlessen kregen en lieten zien is onbetaalbaar). Jaarlijks waren er groepstentoonstellingen van het werk van de kinderen in de plaatselijke zieken- en verzorgingshuizen.

 

Een vriendin van mij, Francoise Jenniskens, vroeg mij in 2005 een zeer bijzondere workshop te organiseren. Zij werkte toen bij het ministerie van Volksgezondheid en Sociale Dienstverlening in Windhoek/Namibie. De workshop gaf ik in de kunstacademie van het Katatura Community Centre en het thema betrof HIV/Aids. Dit was een zeer uitzonderlijke ervaring. Met 28 plaatselijke studenten heb ik twee weken mogen werken met prachtige en bijzondere resultaten, welke later getoond werden in een gallerie in Windhoek.

 

Van 2005-2009 ben ik druk geweest met een soort van kinderacademie. Ik wilde de schilderlessen uitbreiden en met meerdere disciplines/docenten werken waardoor er een breder aanbod kon zijn. Dit is ook gedeeltelijk gelukt; er waren zeer succesvolle tekenlessen met Jane van Herwijnen. Robert Roelink gaf beeldbouwlessen, door de kinderen zelf verzameld afvalmateriaal verwerken/samenvoegen tot iets nieuws, heel origineel. Graffiti workshops door twee succesvolle broers, Wessel en Stein!

 

Van 2002-2008 heb ik met mijn eigen werk bijna jaarlijks deelgenomen aan de Haarlemse Kunstmanifestatie Kunstlijn.

 

In 2009 hield ik het schilderen even voor gezien. Er kwam meer rust en ruimte en dan komen er meestal vanzelf nieuwe dingen op je pad. Ik begon aan een geheel nieuwe kijk op het leven door voor een yoga-opleiding te kiezen. Bij Saswitha in Bilthoven heb ik veel yogawijsheid opgedaan en door al deze nieuwe bezigheden is er veel ruimte gekomen in zowel lichaam als geest (zie het yoga stuk op deze website).
Wat een geluk dat ik met al deze mooie dingen bezig geweest ben en nog steeds mag en kan zijn!